Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna www.zaplon.fora.pl
zap³ony w motocyklu cdi diagnostyka uk³adów zap³onowych ignition schemat
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Zap³on bezstykowy MZ250

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna -> Diagnostyka uk³adów zap³onowych CDI IGNITION elektronika w silniku
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
bpawelczyk




Do³±czy³: 10 Maj 2011
Posty: 2
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: Wto 13:48, 10 Maj 2011    Temat postu: Zap³on bezstykowy MZ250

Planuje przygotowanie motocykla klasy 250 (prawdopodobnie MZ ES250/2) do rajdów weteranów, zamierzam zainstalowaæ elektroniczny zap³on do takiego silnika. W zwi±zku z tym mam pytania:

1. Pocz±tkowo my¶la³em o zap³onie bateryjnym 12V, niskorezystancyjna cewka zap³onowa+wzmacniacz+uk³ad steruj±cy k±tem wyprzedzenia zap³onu, ale mo¿e jest to przerost formy nad tre¶ci±, mo¿e du¿o prostszy uk³ad CDI ze statyczny wyprzedzeniem zap³onu da podobny efekt?

2. Czy w takim silniku zap³on z dynamicznym wyprzedzeniem k±ta jako¶ znacz±co poprawi osi±gi, czy jest to nieznaczna ró¿nica? Na pewno w tej wersji silnika wystêpuje od¶rodkowy przyspieszacz zap³onu i na pewno wyprzedzenie zap³onu ma wp³yw na osi±gi, ale czy jest to znacz±ca warto¶æ? Silnik bêdzie eksploatowany przewa¿nie w wy¿szym zakresie obrotów. Zawsze móg³bym wystartowaæ z uk³adem bez dynamicznego wyprzedzenia, a pó¼niej to rozbudowaæ.

3. Najwiêksze wady zap³onu CDI to dodatkowa masa na wale korbowym w postaci iskrownika, ale w przypadku zap³onu tranzystorowego jest akumulator bez uk³adu ³adowania i nie wiem na jak d³ugo wystarczy - jak jego napiêcie bêdzie wp³ywa³o na parametry zap³onu?

4. Zak³adaj±c ¿e u¿yje zap³on CDI, czy jest mo¿liwo¶æ wykorzystania generatora (iskrownika) do zasilania zewnêtrznych uk³adów elektronicznych (uk³ad obrotomierza, itp.) po zastosowaniu prostownika+stabilizator, jaki u¿ytkowe napiêcie i pr±d mo¿na uzyskaæ, czy lepiej zastosowaæ akumulator?

5. Jaka jest mo¿liwo¶æ regulacji dynamicznego k±ta wyprzedzenia zap³onu? Najlepszy by³oby uk³ad cyfrowy z mo¿liwo¶ci± modyfikacji mapy zap³onu, co da mo¿liwo¶æ zmian mapy zap³onu po zmianach w silniku.

Chcia³bym przeanalizowaæ wszystkie plusy i minusy tych uk³adów. Bezstykowy uk³ad bateryjny, bêdzie potrzebowa³ akumulator, ale zrezygnuje z dodatkowych momentów bezw³adno¶ci na wale, ale z racji zastosowania w silniku dwusuwowym mo¿e nie wyrabiaæ siê przy wysokich obrotach. CDI jest kompaktowy, bez dodatkowych ¼róde³ energii, ale regulacji k±ta wyprzedzania zap³onu (dynamicznego) bêdzie utrudniona (mam nadzieje ¿e siê mylê).


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Wto 22:07, 10 Maj 2011    Temat postu: Prosty zap³on do dwusuwa (z akumulatorem)...

Witam! Je¿eli obecno¶æ akumulatora w motocyklu nie by³aby problemem, to wówczas mo¿na próbowaæ wykonaæ samodzielnie bardzo prosty zap³on, np. stykowo - tranzystorowy. Ostatnio sprawdza³em taki prosty uk³adzik w silniku WSK 175; sprawdza³em jednak na "sucho", bo silnik mam na stole warsztatowym... Elementem wykonawczym w tym zap³onie by³ tranzystor BD 902. Kolejny element stanowi³ opornik o warto¶ci 47 omów/2W. Potrzebna by³a te¿ dioda, wytrzymuj±ca tak z 6A/1000V (mo¿na na próbê daæ równolegle po³±czone dwie RGP30M). Akumulator, jaki wykorzysta³em do testu, to kwasówka 6V; cewka zap³onowa - butelkowa, 8V. Iskra by³a naprawdê imponuj±ca. Na przerywaczu nie wystêpowa³o iskrzenie, które w tradycyjnym zap³onie mocno obni¿a energiê iskry na ¶wiecy Wink

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
bpawelczyk




Do³±czy³: 10 Maj 2011
Posty: 2
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: Wto 14:38, 17 Maj 2011    Temat postu:

Dziêki za odpowied¼.
Jak na razie to tylko czysto teoretyczne rozwa¿ania, motocykla jeszcze nie kupi³em, wiec o konkrety nie pytam.

Zasadniczo planuje:
1. budowa prostego uk³adu zap³onowego (wzmacniacza) wspó³pracuj±cego z cewk± o ma³ej rezystancji uzw. pod³±czonego ze standardowym przerywaczem
2. rozbudowa istniej±cego uk³adu, zast±pienie przerywacza czujnikiem po³o¿enia wa³u (hallotronowy lub indukcyjny) nie wiem na ile bêdê w stanie obrobiæ sygna³ z takiego czujnika (wola³bym zastosowaæ jaki¶ gotowy hallotronowy)
3. do³o¿enie dynamicznego wyprzedzenia zap³onu, my¶lê ¿e w tu bêdzie trzeba zbudowaæ zupe³nie nowy uk³ad cyfrowy na jakim¶ mikrokontrolerze, ¿eby dowolnie zmieniaæ mapê zap³onu - ale to daleka przysz³o¶æ.

Tu kilka pytañ:
1. Czy jest mo¿liwo¶æ dodania czujnika Halla do uk³adu zap³onowego wspó³pracuj±cego z przerywaczem, pewnie trzeba u¿yæ jakiego¶ uk³adu formuj±cego, jak to ma wygl±daæ?
2. Moje wcze¶niejsze pytanie, czy zap³on CDI, czy jednak bateryjny tranzystorowy, czy nie ma to wiêkszego znaczenia?


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Telemah
Operator forum +++



Do³±czy³: 18 Maj 2011
Posty: 49
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: ¦ro 18:12, 18 Maj 2011    Temat postu:

czujnik indukcyjny dzia³a na niektórych modu³ach które s± wyzwalane przerywaczem.
Czujnik indukcyjny to zwyk³a cewka na rdzeniu nie wymaga ¿adnego zasilania. Zap³on ze zmiennym k±tem zap³onu to ju¿ trudniejsza rzecz , aczkolwiek ja w MZ TS mia³em kiedy¶ taki ze sta³ym punktem i nie zauwa¿y³em spadku mocy, kolega ma w napêdzie paralotni prosty zap³on bezstykowy wymontowany z jakiej¶ kosiarki te¿ ze sta³ym k±tem zap³onu i jest ok.

Ps.je¶li bêdziesz chcia³ wykorzystaæ prosty zap³on ze sta³ym k±tem zasilany pr±dem zmiennym to mo¿esz sobie wzi±æ zmienne napiêcie bezp. z pr±dnicy i przez odp. dobrany ma³y transformatorek uzyskasz napiêcie potrzeba do ³adowania modu³u.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
motodynamo
Konstruktor +++



Do³±czy³: 23 Kwi 2011
Posty: 199
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 3 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: ¦ro 19:17, 18 Maj 2011    Temat postu:

nale¿y zwróciæ uwagê ,ze czujnik indukcyjny posiada spora rezystancjê wewnêtrzn± i bêdzie dzia³a³ problematycznie .. mo¿na zastosowaæ wzmacniacz na 1 tranzystorze zaraz za czujnikiem i mamy gotowy uk³ad zdolny wysterowaæ praktycznie ka¿dy zap³on elektroniczny przystosowany do sterowania przerywaczem m³oteczkowym --- w uk³adach 2T w silnikach niewysilonych zmienny kat CDI nie ma wielkiego znaczenia

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Telemah
Operator forum +++



Do³±czy³: 18 Maj 2011
Posty: 49
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: ¦ro 19:26, 18 Maj 2011    Temat postu:

Ja wiele razy stosowa³em czujniki indukcyjne przy modu³ach przeznaczonych pod przerywacz i wiêkszo¶æ dzia³a³a ok bez ¿adnych przeróbek ale to trzeba do¶wiadczalnie namacaæ bo faktycznie niektóre wymagaj± pewnych zmian.

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Dawid
Konstruktor +++++



Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 7 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Radziechowy

PostWys³any: ¦ro 19:28, 18 Maj 2011    Temat postu:

Kolego masz jakie¶ fotki konstrukcji? Fajnie by by³o jak by¶ zamie¶ci³ w swoim temacie w przy witalni Happy

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Telemah
Operator forum +++



Do³±czy³: 18 Maj 2011
Posty: 49
Przeczyta³: 0 tematów

Ostrze¿eñ: 0/5

PostWys³any: ¦ro 19:38, 18 Maj 2011    Temat postu:

A co tu fotografowaæ ?? zwyk³e AC-CDI ze sta³ym k±tem lub prostym przyspieszaczem tranzystorowym do tego kawa³ek cewki z rdzeniem i magnes na wale/kole zamachowym. Gdybym pope³ni³ jaki¶ uk³ad z programowaln± map± zap³onu to by³by sens to zamieszczaæ.A tak co tu pokazywaæ ?? parê elementów na krzy¿ zreszt± jak w wiêkszo¶ci prostych zap³onów cdi, które s± zwykle banalne w budowie.

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
Dawid
Konstruktor +++++



Do³±czy³: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 7 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Radziechowy

PostWys³any: ¦ro 19:41, 18 Maj 2011    Temat postu:

Najlepiej wszytko jak kto¶ chce mieæ co¶ podobnego to ³atwiej mu zobaczyæ na fotkê ni¿ pisaæ rozprawkê na 20 linijek tekstu b±d¼ rysowaæ w paincie Grin

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
krokodyl
Administrator



Do³±czy³: 26 Cze 2010
Posty: 492
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 11 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Wroc³aw

PostWys³any: ¦ro 0:19, 15 Cze 2011    Temat postu:

Temat wydaje siê warto¶ciowy -- zap³on sama elektronika nie ma problemu gdzie¶ na allegro widzê w sprzeda¿y zap³on do MZ .. je¶li posiadacz MZ zainteresowany wspó³prac± wykona element typu walec aluminiowy na sadzany na wa³ z reszta jest prosta ,, tutaj link mo¿na podpatrzeæ [link widoczny dla zalogowanych] -- jeszcze raz podkre¶lam elektronika nie jest problemem ... natomiast brak mi takiego motocykla do testów i nie bardzo mam czas bawiæ siê w elementy mechaniczne wiêc czekamy na chêtnych do wspó³pracy

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna -> Diagnostyka uk³adów zap³onowych CDI IGNITION elektronika w silniku Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin