Forum www.zaplon.fora.pl Strona Główna www.zaplon.fora.pl
zapłony w motocyklu cdi diagnostyka układów zapłonowych ignition schemat
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Własne konstrukcje...
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona Główna -> Konstrukcje prototypy udoskonalenia zamienniki zapłonów-CDI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Pią 22:36, 06 Sie 2010    Temat postu: Własne konstrukcje...

Witam wszystkich. Czy ktoś z Was chciałby się podzielić uwagami dotyczącymi własnych projektów i konstrukcji elektronicznych zapłonów motocyklowych? Zapraszamy Idea .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Wto 18:15, 19 Kwi 2011    Temat postu: Do samodzielnego wykonania - dla każdego majsterkowicza...

Witam wszystkich! Poniżej przedstawiam prosty projekt bezstykowego zapłonu do motocykli WSK 175 Grin :
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AudioBas
Operator forum ++++



Dołączył: 10 Kwi 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław - Okolice

PostWysłany: Śro 10:00, 20 Kwi 2011    Temat postu:

A masz zdjecia zamontowanego zestawu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dawid
Konstruktor +++++



Dołączył: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radziechowy

PostWysłany: Śro 11:16, 20 Kwi 2011    Temat postu:

http://www.youtube.com/watch?v=qttF7BuW7qc tutaj powyższa konstrukcja opiera sie na tym co Sławek podał.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Śro 23:53, 20 Kwi 2011    Temat postu: WSK 175...

Tak, mam zdjęcia tego ustrojstwa.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
AudioBas
Operator forum ++++



Dołączył: 10 Kwi 2011
Posty: 73
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław - Okolice

PostWysłany: Czw 22:04, 21 Kwi 2011    Temat postu:

To poproszę Happy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pietras6v
Konstruktor +



Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa/Szczeglacin

PostWysłany: Wto 18:47, 26 Kwi 2011    Temat postu:

Użyłem prostego schematu autorstwa chyba Sławka tego z rowerowym dynamem i transformatorkiem aby sprawdzić czy wszyskto dobrze połączyłem. Okazuje się że wszystko jest ok:) Tylko iskra jest malutka, myślałem że będzie większa. Teraz idę dalej w swej koncepcji i rodzisię pytanie a mianowicie: Czy moduł CDI zasilony z cewki magneta (200-300V) nie ulegnie uszkodzeniu w przypadku gdy magneto będzie się obracało w sposób ciągły nie przerwany z pewną prędkością obrotową przez załóżmy kilka minut a impulsator będzie w tym czasie odłączony?? Chodzi o to czy bez wyzwalania przez dłuższy czas nie przegrzeje się cóś i się nie upali??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
motodynamo
Konstruktor +++



Dołączył: 23 Kwi 2011
Posty: 199
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 19:01, 26 Kwi 2011    Temat postu:

Witam

nic nie popsujesz ... CDI działa impulsowo i bez czujnika po prostu będzie naładowany kondensator ... śmiało podłączaj


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pietras6v
Konstruktor +



Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa/Szczeglacin

PostWysłany: Wto 19:16, 26 Kwi 2011    Temat postu:

Ok dzięki lepiej zapytać i wiedzieć niż upalić i wiedziećHappyWink

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Nie 11:15, 01 Maj 2011    Temat postu:

Witam.

Na schemacie widze że cewka impulsatora jest połączona szeregowo z cewką ładującą więc
bedzie występować na niej wysokie napięcie. Prosze mi wyjaśnić jak to ma działać.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Dawid
Konstruktor +++++



Dołączył: 04 Wrz 2010
Posty: 381
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 7 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Radziechowy

PostWysłany: Nie 11:36, 01 Maj 2011    Temat postu:

Będzie działać normalnie tak jak w motoplacie stosowanym w Crossówkach.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Pon 0:58, 02 Maj 2011    Temat postu: CDI bez impulsatora...

Witam! Oto schemat bardzo prostego modułu zapłonowego CDI, współpracującego z cewką ładująco - wyzwalającą (bez impulsatora). Podane nazwy/wartości poszczególnych elementów nie są krytyczne; celowo zawyżyłem ich parametry - cena ich nie jest wysoka, a "nadwyżka" możliwości będzie wskazana przy cewce własnej roboty. Nie znamy po prostu dokładnie jej wydajności i lepiej dać elektronikę mogącą wytrzymać ewentualne przepięcia. Co ważne, wartości oporników trzeba dobierać w takim wypadku doświadczalnie, zachowując jednak proporcje w wielkości ich rezystancji - tj. 1:5. Wiele zależy tutaj od napięcia progowego, którego potrzebuje do uruchomienia tyrystor (na swojej bramce). Temu z serii BT, wystarczy 0,1V...
[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Wto 10:44, 03 Maj 2011    Temat postu:

Witam.

Dziękuję za schemat . Narazie zbieram informacje na ten temat bo zmusiła mnie do tego sytuacja.
Jednoczesnie staram sie gdzieś zdobyć orginalną. Niestety jest problem bo moja cewka rużni się
od tych łatwo dostępnych. najczęściej są spotykane na rdzeniu typu ;U; potem ;E; a moja na;A.
I nijak niemożna jej inną zastąpić ze względu na konstr€kcję śilnika. Jeśli nie uda się zdobyć orginalnej to zdejmę uszkodzoną z rdzenia i w to samo miejsce wsunę nawinętą cewkę nap. na 12V o tych samych gabarytach. do podniesienia napięcia planuje zastosować transformator.
Transformator,modół,cewka WN. mogą mieć wielkość pół cegły i z powodzeniem zmieszczą się poza śilnikiem. Opisałem ponownie problem bo może spojży ktoś inaczej na to i znajdzie inne
rozwiązanie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Wto 23:14, 03 Maj 2011    Temat postu: Zapłon 'Magnet"...

Witam! Tak, z transformatorem to dobry pomysł. Trzeba tylko znać w przybliżeniu moc cewki, która ma być na miejscu tej oryginalnej. Np. będzie to 6W, to wówczas uzwojenie niskiego napięcia w naszym trafku, powinno mieć taką samą lub wyższą moc (czyli dla przykładu: napięcie 12V, natężenie 500mA => 6W) Wink . Drugie uzwojenie transformatora winno być na 220...230V. Najlepiej posłużyć się takim wymontowanym z jakiegoś niewielkiego radyjka. Ps. Prosimy o fotki statora na forum - profil "A" jest raczej typowym układem rdzenia. Może dzięki zdjęciom uda się jeszcze coś doradzić Wink .

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Nie 20:30, 08 Maj 2011    Temat postu:

Witam.

Właśnie kombinuje nad tym żeby jak najmnie się napracowac a osiągnąć dobry wynik.
Zeby uniknąć nawijania cewki ładującej szukałem gotowej cewki nawiniętej fabrycznie.
Wybór padł na cewkę elektrozaworu od pralki automatycznejpro. polskiej. Pasuje niemal idealnie.
230v/9W. łatwo dostępna i dobra jakość. Proszę o radę zastosować tą cewkę czy lepiej nawinąć nap. na 12v i potem transformator.
Przeprowadziłem pruby z modółem od Hondy z tym że używany jakość niegwarantowana. Przy pokręcaniu rozrusznikiem i skra raz była raz nie i badzo kiepska czerwona kiedy zakręciłem wiertarką była lepsza ale i tak czerwona.Przy takiej iskrze żeby zapalić silnik to trzeba sobie ręce powyrywać . Ja myślę że iskra powinna być zdecydowani niebieska
i długa a nawad normalnie taką iskre słychać. Myślę że da się to zrobić bo moja kosiarka BS po
zimie zapaliła od jednego pociągnięcia. Proszę o radę doświadczonych w tym temacie czy jak wyprodukuję takie CDI to osiągnę silną i stabiną iskre.
Zdjęcia niemam ale to nie jest magneto tylko kolo z jednym magnesem jak w piłach czy kosiarkach.










P


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Wto 22:16, 10 Maj 2011    Temat postu: Cewka własnej roboty...

Witam! Tak jak pisałem wcześniej, cewka w statorze nie powinna przewyższać swoją mocą, mocy uzwojenia niskonapięciowego trafka Idea Pisząc o mocy, mam na myśli jej wielkość wytwarzaną podczas obrotów roboczych agregatu - w danym przedziale obrotów. Lepiej więc podłączyć transformator o wyższej mocy niż cewka w statorze; najlepsze będą, jak się wydaje, transformatory o przełożeniu 1:25 Idea Ps. Ta cewka z pralki automatycznej...Jaka jest tam grubość drutu Question

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Śro 18:13, 11 Maj 2011    Temat postu:

Trudno powiedziec ale napewno bardzo cienki żeby przy nap.230v/9W pracował. Własnie wczoraj przeprowadziłem pruby z ta cewką, obracając wiertarką do obrotów jakie osiąga przy pociągnięcia sznurka dało 50V a przy pokręceniu szybszym ok.1500obr bylo 157V.Niewiem czy 50V przy rozruchu
będzie wystarczające. Dzisiaj założyłem cewke specjalnie nawiniętą do tego drutem 0,45/ 1220zw.
Na rozruchu dało to 4V a przy obr.około 1500 . 8V podejrzewam że przy 3000 obr może być 12.V.
Zastanawiam się którą cewkę zastosować biorąc pod uwagę łatwość rozruchu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Śro 21:45, 11 Maj 2011    Temat postu: Cewki...

Witam. 50V podczas rozruchu w zupełności wystarczy. Wydaje mi się, że przy wysokich obrotach ta cewka może dawać zbyt wysokie napięcie...Ale skoro pasuje ona na rdzeń układu zapłonowego, to można próbować. Przy zbyt dużym napięciu, pomocą będzie odwinięcie zwojów...Lepiej dać cewkę generującą odpowiednie napięcie, bez użycia transformatora. Bardzo ważna informacja - jaką ma oporność ta cewka z pralki Question Question Question

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Czw 11:56, 12 Maj 2011    Temat postu:

Witam.
Cewka od pralki ma oporność 2,7k. Silnik ma stałe 3000 obr/min. Cewka jest nierozbieralna, calkowicie zalana.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
jack63
Konstruktor



Dołączył: 15 Kwi 2011
Posty: 123
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 3 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Czw 14:11, 12 Maj 2011    Temat postu:

Wg. mnie cewka z elektrozaworu z pralki jest bardzo ciekawym pomysłem.
Trzeba tylko przeprowadzić próby/pomiary.
Uwaga do wszystkich.
Pomiary napięcia generowanego przez taka cewkę trzeba wykonywać jako pomiar napięcia szczytowego!
Dokładamy do miernika prościutki detektor i mierzymy napięcie stałe, które odpowiada max napięciu w układzie mierzonym przy danych obrotach koła magnesowego.
Detektor to jakakolwiek dioda prostownicza na min. 600V (najlepiej 1kV) wpięta w szereg i kondensator 100-220 nF równolegle za nią. Można dołożyć rezystor równolegle do kondensatora 100k-1M aby delikatnie go rozładowywał i aby układ reagował na zmianę napięcia w dół.
Wystarczy najtańszy multimetr za 15 zł.
Dlaczego napięcie szczytowe?
Chodzi o kondensator modułu. Z reguły jego dopuszczalne napięcie pracy to 400V (ale są moduły z kondensatorem na 200V). Napięcie szczytrowe informuje nas do jakiego napięcia naładuje się kondensator. Nie można przekraczać napięcia dopuszczalnego kondensatora, bo ulegnie on przebiciu i straci pojemność.
Dla tych którzy próbują z trafkiem:
Moc samego trafa jest mało istotna. Ma być kilka VA. Ważne jest znów napięcie szczytowe jakie daje cały układ: niskonapięciowa cewka CDI + transformator. Znów chodzi o to aby nie przebić kondensatora przy wysokich obrotach silnika.
Jak napięcia wyjściowe będą zbyt duże proponuję dołożyć ogranicznik napięcia. Dioda Zenera na 400V (lub dwie, trzy aby suma napięć była ok 400V) i szeregowo dioda prostownicza 500V.
Ew. nadmiar napięcia nie jest szkodliwy z tym ogranicznikiem a wręcz staje się zaletą, bo kondensator będzie szybciej naładowany a napięcie na nim stabilizowane.
Stabilizacja napięcia na kondensatorze magazynującym energię była stosowana w tzw. DC-CDI z przetwornicą 12VDC na 400VDC, więc dlaczego jej nie dołożyć wydając 20gr ?!


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Czw 16:20, 12 Maj 2011    Temat postu: Cewki...

Witam! Tak, pomysł z ogranicznikiem napięcia, jest wg mnie dobry, no i faktycznie tani - chociaż komplikuje całe CDI i podnosi teoretycznie jego awaryjność. Oporność cewki wynosząca 2,7kOhm, to niestety stanowczo za dużo Shocked . Średnie wartości rezystancji cewek zasilających w układach CDI oscylują w granicach 150 - 300 Ohm Idea . No ale ogranicznik napięcia zbudowany, np. na bazie diody Zenera i tranzystora, powinien rozwiązać problem nadmiernego napięcia Wink. Ps. moc trafka jest ważna, bo wynika z napięcia i natężenia prądu, który może na siebie przyjąć uzwojenie niskonapięciowe. Trafko o zbyt małej mocy, mocno i szybko się nagrzewa. Dodatkowo już na wolnych obrotach przeładowuje kondensator w module...Dlaczego? Bo np. transformator 7V/230V ma większe przełożenie niż 12V/230V (nawet jeśli wartości prądów w tych dwóch przypadkach są identyczne). Stąd też ten 12V ma siłą rzeczy wyższą moc...To tak jak z obciążaniem cewki prądnicy żarówką. Jeżeli do cewki, która standardowo zasila żarówkę światła drogowego 12V/35/35W, podłączymy żaróweczkę 12V/5W - wiadomo, nie wytrzyma napięciowo jej włókno...Poszczególne elementy CDI muszą być ze sobą zgrane. Nawet pojemność kondensatora w CDI, decyduje o wartości napięcia i prądu, wytwarzanych przez cewkę zasilającą Wink .

Post został pochwalony 1 raz

Ostatnio zmieniony przez Sławek dnia Czw 16:53, 12 Maj 2011, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
zm_m
Aktywny forumowicz ++



Dołączył: 30 Kwi 2011
Posty: 21
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Gostyń

PostWysłany: Pią 12:07, 13 Maj 2011    Temat postu:

Witam.

Dziękuję za wypowiedzi które wnoszą nowe spojżenie na temat CDI. Wychodzi na to że jednak
najlepszym rozwiązaniem w moim przypadku bedzie zastosowanie cewki niskonapięciowej która
ma oporność 5.Om i podniesienie napięcia transformatorem , ten z którym zrobiłem pruby ma
oprność cewki ładującej ma 340. Om. więc jest zacznie mniejsza od cewki pralkowej.
Panowie! liczba zwoi cewki zależy od przekroju rdzenia wedłóg moich wyliczeń wynika że na rdzeń
o przekroju 64mm2 wychodzi ok.200zw/V więc takiej małej cewki nie da się nawinąć drutem np.05mm. zęby miała małą opornośc bo jej gabayty by znacznie wzrosły.
Rozebrałem orginalny cewko-modół który zdjąłem z rdzeniektóry byl w tej maszynie i co zobaczyłem. Cewka jest nawinięta na karkasie z rowkami 4x3mm i jest 5 takich rowkow, w każdym jest nawinieta ceweczka drutem którego sówmiarką nie moglem zmierzyć pokazało mi
oo1mm. Wewnątrz tego karkasu jest otwór w który jest wsunięta ceweczka nawinięta drutem 04mm niewielka ilość zwoi ,prawdopodobnie jest to uzwojenie pierwotne cewki zapłonowej.

A teraz jak wygląda elektronika, znalazłem małą płytkę drukowaną a na niej coś co przypomina tyrystor, kilka oporników smd niektore połączone równolegle kilka kondensatorów smd o rużnych wartościach i coś co wygląda na tranzystor smd. oraz jeden mały elekrolit na 50V tyle udało się odczytać. Ani śladu diody i kondensatora wysokonapięciowego. Czy ktoś wie jak to
mialo działać? . Zechęcam do dyskusji.
Pozdrawiam.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sławek
Konstruktor ++



Dołączył: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Lębork

PostWysłany: Pon 21:53, 16 Maj 2011    Temat postu: Zapłon TCI?

Witam. Być może mamy tutaj do czynienia z zapłonem TCI a nie CDI? W TCI czasami montuje się właśnie tyrystor, który ma za zadanie zwierać prąd bazy tranzystora głównego do masy, czego efektem jest gwałtowne przerwanie prądu pierwotnego cewki i wystąpienie iskry na świecy. Tak więc elementem wykonawczym jest tutaj nie tyrystor, a tranzystor (najczęściej Darlingtona). Co ciekawe, do pracy takiemu zapłonowi wystarczy zaledwie kilka elementów: trzy oporniki, tyrystor (bądź tranzystor małej mocy - sterujący), no i cewka zintegrowana. A jest ona zbudowana tylko z uzwojenia pierwotnego i wtórnego. Ale nie zawsze, bo to zależy od konstrukcji magneta i rdzenia. Np.: magneto ma dwa magnesy, rdzeń dwa "bieguny"; przy jednym z nich znajduje się niekiedy mała ceweczka sterująca... Wink A może u Kolegi było coś takiego:[link widoczny dla zalogowanych] Question
[link widoczny dla zalogowanych]
Zasada działania takiego zapłonu jest niezwykle prosta; samodzielne wykonanie całej elektroniki - również (istnieją jeszcze prostsze schematy tego ustrojstwa). Jak zwykle...największym problemem jest nawinięcie cewki o odpowiednich parametrach...Już przy obrotach rozruchowych powinna ona dawać w tego typu rozwiązaniach prąd 2..3A, a wtórne napięcie winno wynosić ok. 10 000 V i...więcej Exclamation Układ bowiem, jest niejako "programowany"...


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Sławek dnia Czw 16:13, 19 Maj 2011, w całości zmieniany 5 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
pietras6v
Konstruktor +



Dołączył: 01 Kwi 2011
Posty: 140
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa/Szczeglacin

PostWysłany: Pią 22:16, 20 Maj 2011    Temat postu:

Czy napisał już ktoś kiedyś ile czasu trwa wyładowanie iskrowe?? Jeśli jeszcze nie to chętnie bym się dowiedziałHappy Czy jest to dużo mniej od 1ms?? Orientuje się ktoś??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Telemah
Operator forum +++



Dołączył: 18 Maj 2011
Posty: 49
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 18:10, 21 Maj 2011    Temat postu:

Nie chciałbym by ktoś sie obraził ale ciągle wałkujecie to samo ze zmianami typu dodatkowa zenerka itp... W małych 2suwowych motocyklach starczy prosty zapłon ze stałym punktem na przysłowiowych paru elementach.Wystarczy parę elementów za kilka złotych , odp. dobrany mały transformatorek sieciowy jakiś czujnik do wyzwalania jakakolwiek niewielka cewka na rdzeniu się sprawdzi byleby miała sporą oporność więc nawinięta cienkim drutem nawet z przekaźnika się nada. do tego zmienne napięcie dostępne z cewki świetlnej w iskrowniku lub wprost z prądnicy i już.

Najwięcej pracy wymagać będą sprawy mechaniczno-estetyczne niż sklecenie samego modułu . Myślący człowiek wchodzi na stronę głowną ściąga sobie schemat najprostszego modułu a po obejrzeniu tego rysunku z dynamem to już chyba każdy zajarzy o co tutaj chodzi.Nie ma sensu robić cewki ładującej moduł od podstaw
starczy mały transformatorek o mocy kilku watt który kosztuje grosze i można go sobie wydłubać z jakiegoś elektro-złomu zalegającego na przysłowiowym śmietniku suma sumarum otrzymujemy odp. zasilanie modułu bez robienia odp. cewki sam transformatorek jest nieduży i można go wlutować wprost w płytkę modułu .


Uwaga ! Czujniki indukcyjne są różne - niektóre są na rdzeniu magnetycznym a niektóre na zwykłym ferromagnetycznym ! Te z rdzeniem magnetycznym reagują zarówno na magnes jak i na elementy stalowe znajdujące się w odległości kilku milimetrów. Te z rdzeniem niemagnetycznym reagują tylko na magnes i to w silny i w niedużej odległości .

Zresztą nawińcie sobie jedną cewkę na kawałku żelaznego pręta a drugą na magnesie stałym i machajcie przed nimi różnymi przedmiotami mierząc napięcie , można oglądać impulsy na oscyloskopie jeśli ktoś posiada.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona Główna -> Konstrukcje prototypy udoskonalenia zamienniki zapłonów-CDI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin