Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna www.zaplon.fora.pl
zap³ony w motocyklu cdi diagnostyka uk³adów zap³onowych ignition schemat
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   U¿ytkownicyU¿ytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ciZaloguj siê, by sprawdziæ wiadomo¶ci   ZalogujZaloguj 

Zap³on elektroniczny sterowany przerywaczem...

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna -> Konstrukcje prototypy udoskonalenia zamienniki zap³onów-CDI
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Pon 21:38, 23 Maj 2011    Temat postu: Zap³on elektroniczny sterowany przerywaczem...

Witam. Maj±c w moto akumulator i cewkê butelkow± 6...12V, mo¿na pokusiæ siê o wykonanie prostego uk³adu zap³onowego na jednym tranzystorze. Nadaj± siê do tego celu np. Darlingtony p-n-p.

Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez S³awek dnia Pon 23:35, 23 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
jack63
Konstruktor



Do³±czy³: 15 Kwi 2011
Posty: 123
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 3 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Czw 12:30, 26 Maj 2011    Temat postu:

Czy jest to zachêta do dyskusji? Je¿eli tak to napiszê ¿e:
1. Nie wiem jaki uk³ad masz na my¶li.
2. Jak planujesz wyzwalanie. Przerywacz, impulsator elektromagnetyczny, hall czy mo¿e transoptor?
Osobi¶cie jestem przeciwnikiem monta¿u zap³onu na pr±d sta³y z aku. Co prawda uk³ady z gromadzeniem energii w indukcyjno¶ci daj± d³u¿sz± iskrê ale s± trudne ze wzglêdu na pobór pr±du. Nawet zastosowanie uk³adu (mo¿e byæ nawet procesor) daj±cego sta³y k±t zwarcia nie pomo¿e w bilansie mocy ma³ej pr±dnicy.
Czy nie lepszy by³by magnet zastêpuj±cy tradycyjny zap³on iskrownikowy ze stosunkowo niskonapiêciowym tranzystorem mocy. Opisywa³e¶ taki na zaplon.pl.tl. Zalet± by³oby to, ¿e cewka zasilaj±ca uk³ad w energiê mo¿e (musi) byæ nawijana grubym drutem a przez to ³atwa do wykonania i niezawodna.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Pi± 0:19, 27 Maj 2011    Temat postu: Zaplon na jednym tranzystorze...

Witam. Chodzi mi o zap³on akumulatorowy, sterowany przerywaczem, gdzie g³ównym elementem wykonawczym jest jeden tranzystor - BD 902 (p-n-p). Poza nim w uk³adziku mamy jeszcze dwie po³±czone równolegle diody (1N5408) oraz opornik o warto¶ci 47 omów (dla 6V aku) lub 100 omów (dla 12V aku). Te rezystory daæ najlepiej na 2...3W. Cewka standardowa - 6, 8 lub 12V. Przerywacz ma za zadanie tutaj tylko sterowaæ pr±dem bazy wspomnianego tranzystora - opornik zapewnia mu pr±d samooczyszczania na poziomie ok. 0,12A. Diody natomiast, chroni± z³±cze tranzystora (emiter - kolektor) przed napiêciem samoindukcji butelkowej cewki zap³onowej.
Ps. Co do zap³onu magnet - jak najbardziej popieram Kolegê. Je¶li ten temat jest dla Ciebie interesuj±cy, mo¿emy go szerzej przedyskutowaæ na naszym forum. Najtrudniejszym zadaniem bêdzie tutaj wykonanie odpowiedniej cewki nn i niestety...wirnika. Sporo tu bowiem zale¿no¶ci mechanicznych, choæ chyba warto ruszyæ ten temat Rolling Eyes . Pozdrawiam Wink .


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez S³awek dnia Pi± 0:36, 27 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
jack63
Konstruktor



Do³±czy³: 15 Kwi 2011
Posty: 123
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 3 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Pi± 10:06, 27 Maj 2011    Temat postu:

Takich schematów jak proponujesz s± w necie tysi±ce. Drobne ró¿nice w doborze tranzystorów. Mo¿na u¿yæ mosfeta, choæ najlepszy by³by IGBT, bo chyba takie króluj± w profesjonalnych uk³adach zap³onowych. Jednak, jak pisa³em, jest to "ideologicznie" niepoprawne. Mo¿e w MZ, Jawie. Sam mam GL 100, który jest w³a¶nie tym co proponujesz tylko ma swoje lata.
Dla pi¼dzików i starych motocykli 2T (np. WSK) ze s³ab± pr±dnic± z magnesami sta³ymi najlepszy by³by w³a¶nie magnet ale nie CDI bo:
1. Eliminuje przerywacz.
2. Nie wymaga impulsatora
3. Nie wymaga akumulatora. Mo¿na je¼dziæ bez niego.
4. Niska cena.
5. Niewielkie zmiany w konstrukcji cewek.
6. Wystarczaj±ca dok³adno¶æ punktu zap³onu.
7. Spora energia i czas iskry podobna jak dla uk³adu iskrownikowego. Spory udzia³ fazy indukcyjnej wy³adowania iskrowego.
Nie rozumiem jakim problemem by³oby nawiniêcie cewki zap³onu. Ma³o tego np. w Simsonie ju¿ jest. Trzeba do³o¿yæ transformator impulsowy czyli cewkê zap³onow±. W Simsonie ju¿ jest.
Nie wykluczam ¿e co¶ mi umknê³o. Teraz mam zablokowany dostêp do ImageShack i nie mogê siê powo³aæ na twój opis.
Proponujê za³o¿yæ temat i rozpocz±æ dyskusjê.


Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Pi± 16:22, 27 Maj 2011    Temat postu: Zap³on magnet...

Witam. Problem polega na nale¿ytej sprawno¶ci cewki - takiej, aby ju¿ przy obrotach rozruchowych na cewce WN pojawi³o siê ok. 10kV, bo ten pu³ap jest utrzymywany potem w szerokim zakresie obrotów u¿ytkowych. Do tego problem doboru rdzenia... Mam kilka schematów takich zap³oników (maja one niejako "zaprogramowan±" charakterystykê)...S± jednak dedykowane pod konkretny rodzaj rdzenia i magneta, wyposa¿onego w 1 lub 2 magnesy. Proponuj±c rozwiniêcie tematu zap³onów magnet z gromadzeniem energii w indukcyjno¶ci cewki, mia³em na my¶li w³a¶nie podjêcie próby budowy od podstaw iskrownika, gdzie wiêkszo¶æ elementów by³aby w³asnej konstrukcji (w tym rdzeñ i magneto oraz cewka NN) Idea ... Z logicznego punktu widzenia, to za³o¿enie wydaje siê byæ nonsensownym, ale gdyby siê uda³o na 100% - satysfakcja murowana Grin !
Ps. Twoja koncepcja wykorzystania do budowy elektronicznych iskrowników w 2T, seryjnych podzespo³ów, jest jak najbardziej s³uszna; bazuj±c na oryginalnych czê¶ciach, ³atwo i szybko mo¿na dokonaæ modyfikacji. A to ju¿ jest spor± motywacj± do bardziej zaawansowanych projektów. Co zatem s±dzisz o ewentualnym za³o¿eniu tematu, gdzie opisywaliby¶my konstruowanie zap³onu TCI magnet do 2T zupe³nie od podstaw Question


Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez S³awek dnia Pi± 16:24, 27 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
pietras6v
Konstruktor +



Do³±czy³: 01 Kwi 2011
Posty: 140
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Warszawa/Szczeglacin

PostWys³any: Pi± 18:02, 27 Maj 2011    Temat postu:

Witajcie. W³±cze siê do tej dyskusji nie jako specjalista od elektroniki ale jak osoba, która chce usprawniaæ przestarza³e konstrukcje przy u¿yciu dzisiejszych standardów. Mym zdaniem:) najtrudniejsze z punktu widzenia konstrukcji bêdzie rozmieszczenie geometryczne cewek, budowanie podstaw i rdzeni. Co do uk³adu zasilanego z akumulatora to przy pi¼dzikach nie wyrabia pr±dnica tak jak u mnie w WSK 125 i raczej tego nie przeskoczymy.

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Pi± 19:09, 27 Maj 2011    Temat postu: Zap³on...

Witam. Tak...strona mechaniczna zawsze nastrêcza najwiêcej problemów. Wiem, ¿e najtrudniej jest zgraæ wirnik/ko³o zamachowe w³a¶nie z rdzeniami, tak ¿eby uk³ad dzia³a³ w ca³ym zakresie obrotów, a nie np. tylko do 600 obr./min. My¶lê tutaj oczywi¶cie o konstrukcjach na bazie zap³onów 2T, gdzie eliminujemy tradycyjny przerywacz, a wyzwalanie realizujemy przy pomocy wirnika/ko³a zamachowego (koncepcja "magnet"). Akumulator nie wchodzi naturalnie w grê... Ale odno¶nie takiego rozwi±zania - powinni¶my chyba za³o¿yæ zupe³nie nowy temat; ewentualnie omawiaæ go w nowej, istniej±cej od dzisiaj, zak³adce pt.: "Konstrukcje prototypy udoskonalenia zamienniki zap³onów - CDI". Czy jest to dla Was ciekawy w±tek? Co Koledzy zatem proponujecie?

Post zosta³ pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez S³awek dnia Pi± 19:13, 27 Maj 2011, w ca³o¶ci zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
jack63
Konstruktor



Do³±czy³: 15 Kwi 2011
Posty: 123
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 3 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Kraków

PostWys³any: Sob 11:56, 28 Maj 2011    Temat postu:

S³awku. Nie twoja propozycja stanie siê cia³em. Podpisujê siê obiema rêkami. Otwieraj temat. Bêdê go wspiera³.

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz nastêpny temat  
Autor Wiadomo¶æ
S³awek
Konstruktor ++



Do³±czy³: 28 Lip 2010
Posty: 167
Przeczyta³: 0 tematów

Pomóg³: 4 razy
Ostrze¿eñ: 0/5
Sk±d: Lêbork

PostWys³any: Wto 21:47, 31 Maj 2011    Temat postu: Nowy dzia³...

Witam. My¶lê, ¿e ten temat mo¿emy dyskutowaæ w nowym dziale, który ju¿ jest - "Konstrukcje prototypy (...)" Wink .

Post zosta³ pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wy¶wietl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum www.zaplon.fora.pl Strona G³ówna -> Konstrukcje prototypy udoskonalenia zamienniki zap³onów-CDI Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie mo¿esz pisaæ nowych tematów
Nie mo¿esz odpowiadaæ w tematach
Nie mo¿esz zmieniaæ swoich postów
Nie mo¿esz usuwaæ swoich postów
Nie mo¿esz g³osowaæ w ankietach

fora.pl - za³ó¿ w³asne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin